måndag 11 november 2013

Ränta på ränta effekten

Idag har jag fortsatt med grubblandet.

Miniräknaren på min telefon har gått varm efter alla ränta på ränta uträkningar. Jag har bestämt mig för att skippa det där med att börja från noll, känns faktiskt riktigt lönlöst. 
Om jag skulle få 1 kr att växa med en procent per dag (vilket troligtvis blir riktigt svårt) så skulle jag efter ett års kämpande bara vara uppe i 37,80. Känns lättare att jobba över en kvart då..

Vad är det som behövs då för att hålla det hela på en rimlig nivå? Här är lite räkneexempel på vad ränta på ränta effekten skulle göra med följande belopp om de växte med en procent per dag i ett år.

1 kr - 37,80 kr
10 kr - 377,80 kr
50 kr - 1889,20 kr
100 kr - 3378,30 kr
200 kr - 7556,70 kr
500 kr - 18 891,70 kr

Även fast räntan är den samma så gör ganska små skillnader i startkapitalet rätt stora skillnader i slutändan. Tänk vad som händer med startkapitalet på två år med samma "ränta på ränta effekt". 
Med detta sagt så lämnar jag pantplaskorna ute på stan till någon mer behövande. Tid är faktiskt pengar även i mitt fall.

Men jag tänker fortfarande inte ge mig själv pengarna, jag ska fortfarande försöka spräcka myten om att man måste ha pengar för att tjäna pengar. 

Måste bara få ihop lite mer än en krona innan jag låter snöbollen börja rulla...

Kanske kan göra ett bra bortskänkes fynd på blocket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar